Wie – een deel van zijn geld – wil beleggen, kan dat op allerlei plekken en manieren doen. Bijvoorbeeld in startups: jonge, interessante bedrijven met potentie. Het zogenaamde Informal Investing.
Het gaat daarbij om jonge bedrijven, die steun in de breedste zin van het woord nodig hebben om een volgende stap te kunnen zetten, zegt Francine Snoek, verantwoordelijk voor Informal Investing bij ING. “Ondernemingen die al een product of een dienst en omzet hebben, en nu kapitaal, kennis en een netwerk zoeken om door te groeien.”
De wereld van de startups is een redelijk ondoorzichtige markt, zegt Snoek, met maar weinig harde cijfers. “Veel startups komen via-via in contact met investeerders en zijn niet erg happig op het delen van cijfers. Vorig jaar is er naar schatting een bedrag van zo’n 655 miljoen euro geïnvesteerd in Nederlandse startups. Dat is geld van ondernemers en venture capitalists, die met hun vermogen jonge bedrijven willen helpen – en er natuurlijk op termijn ook geld aan over willen houden.”
Waar moet je als investeerder op letten? Volgens Snoek is het van belang dat je het team van de startup goed leert kennen voordat je met ze in zee gaat. “Wat zijn het voor type mensen? Vullen ze elkaar aan? Hoe werken ze samen?” Minstens zo belangrijk: “Om wat voor product of dienst gaat het? Is het voldoende innovatief? Is het schaalbaar? Oftewel: kan je het ook over de grens verkopen? Deze zaken zijn natuurlijk wel van belang als het gaat om het terugverdienen van je investering.”
In de gaten houden
Nederland telt honderden startups. Van groen tot doorgewinterd. Innovatief en voor-de-hand-liggend. Business Insider vroeg twee Nederlandse experts welke interessante startups we het komende jaar in de gaten moeten houden.
Patrick de Zeeuw van Startupbootcamp en Arno Nijhof van The Next Web houden zich beroepsmatig met startups bezig. Dit zijn – in willekeurige volgorde – de jonge bedrijven, waar we zeker nog meer gaan horen in de toekomst, denken De Zeeuw en Nijhof.
1. Swapfiets
Het fietsen-abonnement van Swapfiets maakt het mogelijk om op alle tijden van de dag een fiets te lenen. De startup denkt eind dit jaar 100.000 abonnees te hebben die voor een vast bedrag per maand altijd een werkende fiets hebben. Nijhof: “Ze hebben hun bedrijfsmodel in een vroeg stadium bewezen, bieden levenslange garantie, hebben uitstekende service en hebben daarnaast een enorm potentieel in een opkomende markt.”